בס”ד
אור החיים הקדוש פרשת מקץ
בראשית מד, א-ב : “וַיְצַו אֶת אֲשֶׁר עַל בֵּיתוֹ לֵאמֹר מַלֵּא אֶת אַמְתְּחֹת הָאֲנָשִׁים אֹכֶל כַּאֲשֶׁר יוּכְלוּן שְׂאֵת וְשִׂים כֶּסֶף אִישׁ בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ. וְאֶת גְּבִיעִי גְּבִיעַ הַכֶּסֶף תָּשִׂים בְּפִי אַמְתַּחַת הַקָּטֹן וְאֵת כֶּסֶף שִׁבְרוֹ וַיַּעַשׂ כִּדְבַר יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֵּר.”
רש”י הקדוש: “גביע” – כוס ארוך וקורין לו מדרינ”ש (רעמער).
אור החיים הקדוש: “מלא וגו’ ואת גביעי וגו’. צריך לדעת טעם יוסף בעניינים אלו. ואם לצערם הלא מעשיו מוכיחים כי גמר בלבו השלום ואכל ושתה עמהם והראה להם שלום.
ואולי כי נתכוין לג’ דברים.
הא’ כדי שיכופר להם עון הגניבה שגנבוהו היה עושה להם דברי חשד כדי שיהיה הבושת על מין העון עצמו של יוסף ויכופר עונם.
והב’ לראות אם יתנו נפשם על בנימין ובאמצעות זה יכיר כי מודדין מדידת אחוה עם אחיו ויכפר להם עונם,
הג’ לרמוז להם ענין הגניבה אולי יתחילו להרגיש כי יש מי שמכיר מעשיהם בבית הלז, וכן מצינו לו שהיה רומז להם הדבר בפרטים אחרים דכתיב (מ”ג ל”ג) וישבו לפניו הבכור כבכורתו וגו’ וכאלה רבות:
אור החיים הקדוש שואל מדוע יוסף מנצל את סמכותו ויכולתו ועושה דבר המצער את האחים באופן כזה שיתפסו כגנבים. הלא הוא בשלום עמם?
ותירץ כי היו לו בכך שלוש מטרות:
1. שהבושה בכך שיתפסו כגנבים תכפר להם על מכירתו.
2. ניסוי האם ימסרו נפשם להצלת בנימין ויוכיחו כי למדו לקח.
3. רמז על מנת שיתעוררו לעשות תשובה על הגניבה שמכרוהו.
שבת שלום ומבורך