שבת שובה – שינוי תפיסה הכרחי לתשובה
שינוי התפיסה הוא ההכרחי בתהליך התשובה.
בס"ד כִּי תִשָּׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִפְקֻדֵיהֶם וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה' בִּפְקֹד אֹתָם וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף בִּפְקֹד אֹתָם. רש"י הקדוש: "כִּי תִּשָּׂא" – לְשׁוֹן קַבָּלָה, כְּתַרְגּוּמוֹ: כְּשֶׁתַּחְפֹּץ לְקַבֵּל סְכוּם מִנְיָנָם, לָדַעַת כַּמָּה הֵם – אַל תִּמְנֵם לְגֻלְגֹּלֶת, אֶלָּא יִתְּנוּ כָּל אֶחָד מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, וְתִמְנֶה אֶת הַשְּׁקָלִים וְתֵדַע מִנְיָנָם: "וְלֹא יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף" …
בס"ד אור החיים הקדוש פרשת מקץ בראשית מד, א-ב : "וַיְצַו אֶת אֲשֶׁר עַל בֵּיתוֹ לֵאמֹר מַלֵּא אֶת אַמְתְּחֹת הָאֲנָשִׁים אֹכֶל כַּאֲשֶׁר יוּכְלוּן שְׂאֵת וְשִׂים כֶּסֶף אִישׁ בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ. וְאֶת גְּבִיעִי גְּבִיעַ הַכֶּסֶף תָּשִׂים בְּפִי אַמְתַּחַת הַקָּטֹן וְאֵת כֶּסֶף שִׁבְרוֹ וַיַּעַשׂ כִּדְבַר יוֹסֵף אֲשֶׁר דִּבֵּר." רש"י הקדוש: "גביע" – כוס ארוך וקורין לו מדרינ"ש (רעמער). …
היה ראוי לו כי יקריב את גופו ולא יחבל בעולמות עליונים הניזונים מפרי מעלליו. ובמקום זאת, עקב מתנת התשובה שהנחיל השם בעולמו, מומרת הקרבת גופו בהקרבת הקרבן
בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת חֻקַּת. וַיְשַׁלַּח ה' בָּעָם אֵת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים וַיְנַשְּׁכוּ אֶת הָעָם וַיָּמָת עַם רָב מִיִּשְׂרָאֵל. רָשִׁ"י הַקָּדוֹשׁ : "אֶת הַנְּחָשִׁים הַשְּׂרָפִים" – (במ"ר) שֶׁשּׂוֹרְפִים אֶת הָאָדָם בְּאֶרֶס שִׁנֵּיהֶם "וַיְנַשְּׁכוּ אֶת הָעָם" – יָבֹא נָחָשׁ שֶׁלָּקָה עַל הוֹצָאַת דִּבָּה וְיִפָּרַע מִמּוֹצִיאֵי דִּבָּה . יָבֹא נָחָשׁ שֶׁכָּל הַמִּינִין נִטְעָמִים לוֹ טַעַם …
מלחמה בה היוצא אליה נסמך על כוחו ועל עוצם ידו הרי שמלחמה כזו שלא זוכרים בשעת היציאה אליה את אלוקים היא מדירה את אלוקים משדה הלחימה.
פרשת פינחס לכל יהודי יש תיקון בפרשתנו התורה משבחת את פינחס שקידש שם שמים, שהשיב את חמתו מעל בני ישראל והרג את איש ישראל שהוא זמרי בן סלוא נשיא שבט השמעוני. שואל רבינו האור החיים הקדוש, מדוע הזכירה התורה את שמו של הנשיא רק בפרשתינו, ואלו בפרשה הקודמת (פרשת בלק) כשהתורה מספרת את החטא עצמו …