ברכת הבית – בזכות האישה
בפרשתנו התורה מספרת שאברהם נאלץ לרדת למצרים בציווי ה' יתברך ומחשש שמא יראו את שרה אשתו שהיא יפת תואר יהרגו אותו ואותה יחיו.
בפרשתנו התורה מספרת שאברהם נאלץ לרדת למצרים בציווי ה' יתברך ומחשש שמא יראו את שרה אשתו שהיא יפת תואר יהרגו אותו ואותה יחיו.
שמוע בין אחיכם – האזנה שבין אדם לחבירו, ובפרט לבני ביתו. בפרשה (דברים פרק א פסוק טז) אומר התורה וָאֲצַוֶּה֙ אֶת־שֹׁ֣פְטֵיכֶ֔ם בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹ֑ר שָׁמֹ֤עַ בֵּין־אֲחֵיכֶם֙ וּשְׁפַטְתֶּ֣ם צֶ֔דֶק בֵּֽין־אִ֥ישׁ וּבֵין־אָחִ֖יו וּבֵ֥ין גֵּרֽוֹ:
התורה אומרת גם שאדם קונה עבד עברי אין הוא רשאי לשלוט בו כעבד ויותר מזה אמרו חז"ל קידושין (כ.) כל הקונה עבד עברי, כקונה אדון לעצמו.
מדגישה לנו את התורה ומהדהדת אל קרבנו את המסר לפיו המניע למוסר לאחווה, לחמלה, חסד ושאר מידות טובות ממוצא זה יבואו –אני ה'.
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"… המון המון פרטים, של סתם יומיום. של חולין. עקרונות לפתרון סכסוכים, מחוייבויות הדדיות של אדם לאדם
בס"ד שלום וברכה לשים לב לרגשות. בפרשתינו מובאת מצוות עבד עברי. " כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ. וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ ה' אֱלֹקיךָ תִּתֶּן לו"ֹ. נאמר כאן כי בתום שש שנות …
בס"ד שלום וברכה וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו גְּשׁוּ נָא אֵלַי וַיִּגָּשׁוּ וַיֹּאמֶר אֲנִי יוֹסֵף אֲחִיכֶם אֲשֶׁר מְכַרְתֶּם אֹתִי מִצְרָיְמָה. רש"י הקדוש : " "גשו נא אלי" – ראה אותם נסוגים לאחור אמר עכשיו אחי נכלמים קרא להם בלשון רכה ותחנונים והראה להם שהוא מהול " אור החיים הקדוש : …
בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה בַּפָּרָשָׁה נֶאֱמַר : "אִישׁ אִישׁ מִבֵּית יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יִשְׁחַט שׁוֹר אֹוֹֹֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז בַּמַּחֲנֶה אוֹ אֲשֶׁר יִשְׁחַט מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא הֱבִיאוֹ לְהַקְרִיב קָרְבָּן לַה' לִפְנֵי מִשְׁכַּן ה' דָּם יֵחָשֵׁב לָאִישׁ הַהוּא דָּם שָׁפָךְ וְנִכְרַת הָאִישׁ הַהוּא מִקֶּרֶב עַמּוֹ." כַּאֲשֶׁר הַפָּסוּק מְתָאֵר שְׁחִיטַת בְּהֵמָה בַּמִּדְבָּר שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ קָרְבָּן, …
פרשת אמור כבוד הדדי מרומם את האדם בפרשתנו נאמר: וּסְפַרְתֶּם "לָכֶם" מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת (פרק כג פסוק טו) שואל החתם סופר לכאורה מספיק לכתוב: "וספרתם ממחרת השבת", מדוע הוסיפה התורה את המלה לכם? (וספרתם לכם)? ההסבר לכך שהתורה משתמשת לפעמים בתיבת "לכם" כוונתה להצביע על איכות כמו שנאמר באברהם …
פרשת בהר כל ישראל ערבים זל"ז מחייבת תמיכה באחֵר בפרשתנו (פרק כה פסוק לה) נאמר וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ. כותב רש"י אל תניחהו שירד וייפול ויהיה קשה להקימו אלא חזקהו משעה שהעני למה זה דומה, למשאוי שעל החמור, עודנו על החמור אחד תופס בו ומעמידו, נפל לארץ …