אור החיים הקדוש פרשת וילך
ה’ עמנו . איננו זקוקים למתווך.
התורה בפרשתנו מזהירה מפני נביא שקר מפני שאותו נביא שקר שה’ ישלח לנסות אותנו בו יעשה בפנינו אותות ואף מופתים ולמרות זאת אסור לנו לשמוע בקולו.
רבות מחשבות בלב איש ועצת ה’ היא תקום “ויצו פרעה לכל עמו לאמר כל הבן הילוד היארה תשליכוהו” (שמות א’, כ”ב). ובגמ’ (סוטה י”ב ע”א) כתוב, שאף על עמו גזר פרעה גזירה זו. וברש”י (שם ושם) הביא בשם המדרש, שביום שנולד משה אמרו לו איצטגניניו שהיום נולד מושיען של ישראל, ואין אנו יודעים אם הוא …
אברהם אבינו רצה ללמד את אורחיו להאמין בבורא ולהוסיף ולהאמין במידת טובו וחסדו של הבורא שכל תכליתו בבריאת העולם היא להטיב לברואיו.
בס”ד שלום וברכה אור החיים הקדוש פרשת חיי שרה “וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה.” רש”י הקדוש : “ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים” – לכך נכתב שנה בכל כלל וכלל לומר לך שכל אחד נדרש לעצמו בת ק’ כבת כ’ לחטא מה בת כ’ לא …
מדוע ביקש אלוקים ממשה ואהרון לעשות מופת שגם חרטומי מצרים יכולים לעשותו? וכי לא ידע אלוקים מתחילה שפרעה יקרה לחכמי מצרים ולמכשפים אשר בארמונו ושגם הם יוכלו לעשות את אותו הדבר ממש?
פרשת תולדות נגיעה אישית בפרשתנו יצחק מבקש מעשו שיעשה לו סעודה והוא יברך אותו: וְעַתָּה שָׂא נָא כֵלֶיךָ תֶּלְיְךָ וְקַשְׁתֶּךָ וְצֵא הַשָּׂדֶה וְצוּדָה לִּי צָיִד: וַעֲשֵׂה לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי וְהָבִיאָה לִּי וְאֹכֵלָה בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת: כז (ג-ד) נכתב במדרש (רבה): ר’ יצחק פתח ואמר ושוחד לא תיקח “כי השוחד יעוור עיני חכמים”. …
מה צורך יש בדבר לספר שוב ושוב את מיקומם של המסעות ואת הפרוט המדויק של המלחמות והמאורעות? מה הצורך האלוקי שבדבר?
פרשת וישב דרגות הביטחון בה’ יתברך “כִּי אִם זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ כַּאֲשֶׁר יִיטַב לָךְ וְעָשִׂיתָ נָּא עִמָּדִי חָסֶד וְהִזְכַּרְתַּנִי אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵאתַנִי מִן הַבַּיִת הַזֶּה”. נאמר במדרש רבה – אשרי הגבר אשר שם ה’ מבטחו -זה יוסף. ולא פנה אל רהבים, על שאמר לשר המשקים זכרתני והזכרתני ניתוספו לו שתי שנים. כולם מתפלאים על …
כל חטאיהם של שבעת העממים החלו מעצות המעוננים והקוסמים שהובילום לעבוד את השדים לא אלוה ולהקריב את בנם וביתם באש.