נושאי וורטים: הודיה

פרשת מקץ בין פלאות המלחמה לנס פח השמן

פרשת מקץ   בין פלאות המלחמה לנס פח השמן   בימי החנוכה אנו עומדים ומזכירים בכל תפילה על הניסים ועל הנפלאות שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה. בקונטרס חמש קדושות – לחנוכה שחיבר הרה"ק רבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע (נדפס בספרו קדושת לוי), עומד על ההבדל בין הניסים והנפלאות שנעשו לאבותינו ואשר לזכרם אנו חוגגים …

פרשת מקץ בין פלאות המלחמה לנס פח השמן לקריאה »

הדרך לשמחה

בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה בְּעֶזְרַת ה' יִתְבָּרַךְ יָחוּל הַשָּׁבוּעַ חַג הַפּוּרִים. חַג הַשִּׂמְחָה. וּכְפִי שֶׁיָּדוּעַ מַאֲמַר הַגְּמָרָא מִשֶּׁנִּכְנַס אֲדָר מַרְבִּים בְּשִׂמְחָה. אֵיךְ נִתָּן לְהַרְבּוֹת בְּשִׂמְחָה? שִׂמְחָה הִיא תְּחוּשָׁה פְּנִימִית , אֵיךְ נִתָּן לְהַגִּיעַ אֵלֶיהָ. הַגְּרָ"א מִוִּילְנָה אוֹמֵר כִּי עַל מְנַת לְהָבִין מַשְׁמָעוּת מִלָּה, יְשַׁ לְּחַפֵּשׁ אֶת הַמּוֹפָע הָרִאשׁוֹן שֶׁלָּהּ בַּתָּנָ"ךְ. הַמִּלָּה שִׂמְחָה מוֹפִיעָה לָרִאשׁוֹנָה כַּאֲשֶׁר לָבָן …

הדרך לשמחה לקריאה »

זוגיות בראי הפרשה פרשת בשלח

בס"ד שלום וברכה הפרשה פותחת "וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹקים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה". ולכאורה , המילה "כי" אינה במקומה. אם רוצים לומר כי ה' לא נחה את ישראל בדרך הקצרה לארץ דרך ארץ פלשתים מחמת המלחמה. היה צריך לומר …

זוגיות בראי הפרשה פרשת בשלח לקריאה »

מעלת חג השבועות

חג השבועות מעלת חג השבועות כתב הר"ן בדרשותיו, שכמו שראש השנה הוא יום דין לענייני העולם משום שבו עמד אדם הראשון בדין, ובחג הסוכות נידונים על המים מפני ניסוך המים, ופסח נידונים על התבואה, כן בחג שבועות שבו ניתנה התורה הוא יום הדין לקבלת התורה. ביום חשוב זה לכל יחיד ויחיד נקצב לכל אחד לאיזו …

מעלת חג השבועות לקריאה »

החינוך בראי הפרשה פרשת כי תבוא

בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה כַּאֲשֶׁר נֶאֱמֶרֶת בְּפָרָשָׁתֵנוּ בְּרָכָה לְעַם יִשְׂרָאֵל עַל קִיּוּם הַמִּצְווֹת נֶאֱמַר :"וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹקֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּנְתָנְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ עֶלְיוֹן עַל כָּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ". מַהִי מַשְׁמָעוּת הַבְּרָכָה שֶׁל לִהְיוֹת עֶלְיוֹן עַל כָּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ? וּמַדּוּעַ נֶאֱמַר "לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת" וְלֹא רַק לַעֲשׂוֹת? וְיֵשׁ …

החינוך בראי הפרשה פרשת כי תבוא לקריאה »

זוגיות לאור הפרשה -סוכות

בס"ד בֹּקֶר טוֹב וּמְבֹרָךְ אֲנַחְנוּ צוֹעֲדִים בִּמְהִירוּת מֵחַג לְחַג . מִיּוֹם כִּפּוּר לְסֻכּוֹת. בְּעוֹד בְּיוֹם כִּפּוּר אָמְנָם הָיִינוּ בְּשִׂמְחָה עַל כַּפָּרַת הָעֲווֹנוֹת אַךְ הִיא הָיְתָה מְהוּלָה בְּצַעַר. שֶׁהִצְטַעַרְנוּ עַל כָּךְ שֶׁעָשִׂינוּ שֶׁלֹּא כְּמִצְוַת ה'. לְעֻמַּת זֹאת עַל סֻכּוֹת נֶאֱמֶרֶת מִצְוָה מְיֻחֶדֶת "וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּךָ וְהָיִיתָ אַךְ שָׂמֵחַ". הַמִּלָּה "אַךְ" בָּאָה לְמַעֵט. לוֹמַר שֶׁנִּהְיֶה רַק שְׂמֵחִים לְלֹא …

זוגיות לאור הפרשה -סוכות לקריאה »

מעלת ההודיה

המדרש (תנחומא סימן ט) עומד על כך מדוע לא הודתה לאה לה' כשילדה את ראובן ושמעון ולוי ורק כשילדה את יהודה?

שימו לב אל הנשמה

בס"ד   שלום וברכה   לשים לב לרגשות.   בפרשתינו מובאת מצוות עבד עברי. " כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי אוֹ הָעִבְרִיָּה וַעֲבָדְךָ שֵׁשׁ שָׁנִים וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת תְּשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ. וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ אֲשֶׁר בֵּרַכְךָ ה'  אֱלֹקיךָ תִּתֶּן לו"ֹ. נאמר כאן כי בתום שש שנות …

שימו לב אל הנשמה לקריאה »

פרשת כי תצא – איך להתגונן מנפילות

בס"ד   שלום וברכה   "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וּנְתָנוֹ ה' אלוקיך בְּיָדֶךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. וְרָאִיתָ בַּשִּׁבְיָה אֵשֶׁת יְפַת תֹּאַר וְחָשַׁקְתָּ בָהּ וְלָקַחְתָּ לְךָ לְאִשָּׁה…" מביא רש"י הקדוש את דברי חז"ל: "ולקחת לך לאשה" – לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע שאם אין הקב"ה מתירה ישאנה באיסור אבל אם נשאה סופו להיות שונאה …

פרשת כי תצא – איך להתגונן מנפילות לקריאה »

תובנה בפרשה – לך לך

בס"ד שלום וברכה פרשתינו פותחת בנבואת ה' לאברהם בחרן "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." שואלים רבותינו מדוע נאמר "לֶךְ לְךָ" . מהי התוספת במילה "לְךָ". ומביא רש"י הקדוש את תשובת חז"ל "להנאתך ולטובתך". ואכן , בארץ ישראל זכה אברהם לעושר , לילדים ולפרסום. אמנם מעשי אבות סימן לבנים. הקב"ה יוצר …

תובנה בפרשה – לך לך לקריאה »