המבט לחיים – שהכל מלמעלה
יוסף רואה בכל מה שאירע לו את יד ההשגחה העליונה המסובבת כל הסיבות כדי שישימנו למושל במצרים, ולא רואה את האחים כאשמים.
יוסף רואה בכל מה שאירע לו את יד ההשגחה העליונה המסובבת כל הסיבות כדי שישימנו למושל במצרים, ולא רואה את האחים כאשמים.
מובא מה שקרה בזמן החשמונאים – שבבית שני כשמלכות יון גזרו גזרות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות.
קשין מזונותיו של אדם יותר מן הגאולה. במזונות יעקב משתמש בלשון "האלהים" הרעה אתי, כי פרנסה – הקדוש ברוך הוא בעצמו זן.
מגילת אסתר מלמדת אותנו על האופן בו משגיח בורא עולם על ישראל ומקדים עבורם רפואה למכה, כמו כן היא מציבה בפנינו לימוד דפוס ההנהגה הראוי לישראל בין הגויים.
מדוע לשלוח את העבד לחפש במקום הלא רצוי ולא נכון במקום בו גר נמרוד שהכיר את בוראו ומרד בו ובמקום בו האנשים עובדי אלילים?
בס"ד שלום וברכה פרשתינו פותחת בנבואת ה' לאברהם בחרן "לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." שואלים רבותינו מדוע נאמר "לֶךְ לְךָ" . מהי התוספת במילה "לְךָ". ומביא רש"י הקדוש את תשובת חז"ל "להנאתך ולטובתך". ואכן , בארץ ישראל זכה אברהם לעושר , לילדים ולפרסום. אמנם מעשי אבות סימן לבנים. הקב"ה יוצר …
בס"ד אור החיים הקדוש פרשת נח בראשית פרק-יא א.וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים. ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם. ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה; וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר. ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם: פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ. רש"י …
בס"ד שלום וברכה אור החיים הקדוש פרשת וישלח קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת. רש"י הקדוש: "קטנתי מכל החסדים" – (שבת לג) נתמעטו זכיותי ע"י החסדים והאמת שעשית עמי לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשו. "ומכל …
פרשת ויגש בדרך שאדם רוצה לילך גם רוח הקודש כמוהו "ויתן את קלו בבכי ויאמר יוסף אל אחיו גשו נא אלי ולא יכלו אחיו לענת אתו" (פ' מ"ה ג'-ד'). רבי יצחק אייזיק שר ראש ישיבת סלבודקה אומר כאן דברים מאלפים. בפסוק כתוב שיוסף נשא קולו בבכי, וכשבכה ביקש מאחיו "גשו נא אלי" ופירש רש"י קרא …
מאמר תורני המכיל תובנה על חיי הנישואין מתוך פרשת השבוע