בך יאמינו לעולם
מה צורך יש בדבר לספר שוב ושוב את מיקומם של המסעות ואת הפרוט המדויק של המלחמות והמאורעות? מה הצורך האלוקי שבדבר?
מה צורך יש בדבר לספר שוב ושוב את מיקומם של המסעות ואת הפרוט המדויק של המלחמות והמאורעות? מה הצורך האלוקי שבדבר?
שמוע בין אחיכם – האזנה שבין אדם לחבירו, ובפרט לבני ביתו. בפרשה (דברים פרק א פסוק טז) אומר התורה וָאֲצַוֶּה֙ אֶת־שֹׁ֣פְטֵיכֶ֔ם בָּעֵ֥ת הַהִ֖וא לֵאמֹ֑ר שָׁמֹ֤עַ בֵּין־אֲחֵיכֶם֙ וּשְׁפַטְתֶּ֣ם צֶ֔דֶק בֵּֽין־אִ֥ישׁ וּבֵין־אָחִ֖יו וּבֵ֥ין גֵּרֽוֹ:
בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכָה אוֹר הַחַיִּים הַקָּדוֹשׁ פָּרָשַׁת דְּבָרִים "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב." רָשִׁ"י הַקָּדוֹשׁ : "אֵלֶּה הַדְּבָרִים" – (סִפְרִי) לְפִי שֶׁהֵן דִּבְרֵי תּוֹכָחוֹת וּמָנָה כָּאן כָּל הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהִכְעִיסוּ לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּהֶן , לְפִיכָךְ סָתַם אֶת הַדְּבָרִים וְהִזְכִּירָם …
בס"ד שָׁלוֹם וּבְרָכה חֻמַּשׁ דְּבָרִים פּוֹתֵחַ בִּדְבָרָיו שֶׁל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ לְעַם יִשְׂרָאֵל "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב". אוֹמְרִים חָזָ"ל כִּי רְשִׁימַת הַמְּקוֹמוֹת הַמְּנוּיָה כָּאן אֵינָהּ רְשִׁימַת מְקוֹמוֹת גְּרֵידָא אֶלָּא רֶמֶז לְתוֹכָחָה. וְכַמּוּבָא בְּרָשִׁ"י: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים" – (סִפְרִי) לְפִי …
פרשת דברים מציאות ה' יתברך בכל מצב בפרשתנו משה רבינו מוכיח את עם ישראל במעשה המרגלים כמו שנאמר וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם וַתֹּאמְרוּ בְּשִׂנְאַת ה' אֹתָנוּ הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַשְׁמִידֵנוּ. מה הייתה הכוונה של בני ישראל שכביכול ה' שונא אותם? רש"י מבאר שכיון שארץ מצרים אין צורך בהשקיית אדמותיה, שנילוס עולה ומשקה אותה, …