מס עמודים | 32 |
---|---|
חינוך והורות | חינוך והורות במשפחה |
מחבר | תהילה סרגובסקי |
שיפור התפקוד ההורי באמצעות קבוצה
עבודה זו באה לבחון כיצד משפיעים גורמים שונים בתפקוד ההורים על התפתחותם הרגשית של ילדיהם, והאם השתתפות ההורים בקבוצת הנחייה עשויה לחולל שינוי בתפקודם של ההורים ובכך לתרום להתפתחות הרגשית של הילדים.
בפרק הראשון מוצגות אבני דרך עיקריות בהתפתחותם הרגשית של ילדים, בתקופת הינקות, בגיל הרך, לאורך שנות הילדות ועד גיל ההתבגרות.
בפרק זה מתואר תהליך, אשר בו הילד רוכש בהדרגה שליטה על הרגשות, יכולת לרסנם, מפתח הבנה רגשית המאפשרת לו להכיר ולהבין את עצמו ואת האנשים הסובבים אותו, לפתח את הדימוי העצמי, ולהגיע בסופו של גיל ההתבגרות לגיבוש הזהות העצמית.
בפרק השני מוצגים שלושה תחומים מרכזיים בתפקוד ההורי והשפעתם על ההתפתחות הרגשית של הילד: המודעות העצמית של ההורים, יכולות של הקשבה, הכלה ואמפתיה, וסמכות הורית. מהכתוב בפרק זה עולה הקשר ההדוק הקיים בין תפקודם של ההורים לבין תגובתם הרגשית של הילדים.
בפרק השלישי מוגדרת מהותה של העבודה הקבוצתית, מתוארים מאפייניה, יתרונותיה, ואופן השפעתה על המשתתפים בה. ההשתתפות בקבוצה מהווה הזדמנות להורים לחוות חוויה של תמיכה, למידה ורכישת כלים מעשיים.
כמו כן הקבוצה מהווה מעין מעבדה בה ניתן לבסס את התובנות שהושגו ולתרגל מיומנויות שנרכשו.
הפרק הרביעי מציג את האופן בו ניתן לשפר את המודעות העצמית של ההורים באמצעות קבוצה, את הדרך בה מחזקת הקבוצה יכולות של הקשבה, הכלה ואמפתיה, ואת השינוי שהקבוצה עשויה לחולל בתחום הסמכות ההורית. העבודה הקבוצתית בכל אחד התחומים הללו כוללת את הפן הקוגניטיבי, את הפן הרגשי ואת הפן המעשי של הנושא.
מתוך הכתוב עולה, כי הנחיית הורים קבוצתית הינה כלי רב ערך ביצירת שינוי בקרב הורים, וכי ההשתתפות בקבוצה עשויה לשפר את תפקודם של ההורים.
בשל ההשפעה הרבה שיש לתפקודם של הורים על ילדיהם, ניתן לקוות שהשינויים שיחולו בתפקודם, ישפיעו לטובה על הילדים ויקדמו את התפתחות הרגשית שלהם.
מחיר:
₪32
חוות דעת
אין עדיין חוות דעת.