ההיתר לביצוע ניתוחים וטיפולים רפואיים בערב שבועות וערבי ימים טובים אחרים משתנה בין עדות. לספרדים, ניתן להקל במקום הצורך בניתוחים ובכל טיפול רפואי הכרוך בהוצאת דם, כאשר הצורך מוגדר כחשש לצער עקב איחור בטיפול, ולא משיקולי נוחות. לעומת זאת, לאשכנזים יש להחמיר בערב שבועות ולא לקיים ניתוחים, אלא אם כן מדובר במצב של סכנה. בשאר ערבי ימים טובים, גם לאשכנזים אפשר להקל במקום צורך, והכל לפי העניין. תרומות דם לאשכנזים יש שלא לעשות ביום זה אם לא במקום סכנה, וגם לספרדים יש מקום להחמיר מחמת שאינו צורך גופו. בדיקת דם ורופא שיניים, אפשר להקל יותר, אך אם אפשר לאחר בקל, עדיף לדחות לאחר ערב שבועות. כל הדין הנ"ל הוא דווקא בערב יו"ט ביום, אך בלילה שלפניו אפשר לעשות טיפול רפואי, חוץ מערב הושענה רבה שיש לאסור כמו בערב חג שבועות.