סילוק שולחן בערב פסח שחל שבת
שאלה: השנה (תשפ"ה) שערב פסח חל בשבת צריך לסיים לאכול פת בשבת בבוקר בערך בשעה 10 בבוקר ורובא דעלמא נוהגים לאכול פת אף בסעודה השנייה ועל כן בהגיעה העת מנקים את השולחן ומסירים את המפה כמבואר כל זה בשולחן ערוך (סי' תמג ס"א סי' תמד ס"ד) ונשאלת השאלה האם צריך לברך על המאכלים שאוכל בתוך הסעודה כגון על החמין מכיוון שסילק את המפה שעל השולחן?
תשובה: נפסק בתלמוד (ברכות מא:) שהנמצא בתוך הסעודה לא מברך על שום מאכל שבא מחמת הסעודה כגון בשר דגים וירקות שהכל נטפל לפת ומה שלא בא מחמת הסעודה כגון תאנים ורימונים מברכים עליו ברכה ראשונה ולא ברכה אחרונה שנפטר בברכת המזון וכ"פ השו"ע (סי' קעז ס"א). ועוד אמרו בגמרא (שם) שאם הביאו מאכלים לאחר סעודת הפת צריך לברך אף על דברים שבאים מחמת הסעודה בין לפניהם ובין לאחריהן לפי שמשכו ידיהם מן הפת שוב אין הפת נטפל אליו וכ"פ השו"ע (שם ס"ב משנ"ב ס"ק יד) אלא שהוסיף (שם) שבזמנינו אין אנו רגילים למשוך ידינו מן הפת כל הסעודה ועל כן דין זה לא מצוי כ"כ.
ובזמנינו לא נוהגים לברך על המאכלים שבאים מחמת הסעודה אפילו אחר שאכל פת ולא מתכוון לאכול שוב ממנה ושתי סיבות לדבר: א. יש אומרים שבזמנינו אין דעתו לגמרי שלא לאכול עוד פת ולפעמים שאוכל עוד מעט פת אפילו בסוף הסעודה ב. יש אומרים שדווקא בזמנם היה דין הסיח הדעת מהפת מכיוון שהיה רגילות להחליף את השולחן ונחשב שהסיח דעת גמור אבל בזמנינו שאוכלים על אותו שולחן אינו נחשב סילוק אפילו שאין דעתו לאכול פת (עי' מג"א סק"ז).
ועל כן רק אם החליפו את השולחן והסיח דעתו מן הפת יש לברך בין ברכה ראשונה ובין ברכה אחרונה שהרי התקיימו כל התנאים ודין זה מצוי בשמחות באולמות וכיוצא בזה.
ומי שמחליף את המפה בלבד כתב באול"צ (ח"ב פי"ב סי"ג) שיש לדון בזה אם נחשב כמו עקירת שולחן והכריע שאף אם נאמר שנחשב כסילוק שולחן אין לחזור ולברך שבלאו הכי יש אומרים שאין הדרך בזמנינו למשוך ידינו מן הפת לגמרי, אולם בהליכות עולם (ח"ב עמ' לו) כתב שגם סילוק המפה נחשב סילוק ויש לברך על כל המאכלים.
ואם מסלק רק את מפת הניילון א"צ לברך על המאכלים שבאים מחמת הסעודה שכל הסיבה שמניחים את מפת הניילון הוא בכדי שלא יתלכלך המפה מהבד שהיא העיקרית (עי' בהלכ"ב עמ' קפח).
ואפשר שאף אם הוציא את המפה לא יברך שיש לצרף עוד שאינו נחשב סילוק שולחן לפי שלא הסיח את דעתו מן הפת והוא כאילו לקחו את הפת ממנו שהרי נאסר עליו לאכול (חשב האפוד ח"ג ס"י שבות יצחק פסח עמ' קיד קניין תורה ח"ג) ומכיוון שמידי מחלוקת לא יצאנו יש לומר בזה ספק ברכות להקל אפילו אם הוציאו את המפה העיקרית שעל השולחן.