לימוד קודם בדיקת חמץ ושיעור ברבים

הרב עמירם

בן דוד

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

שאלה: האם מותר ללמוד שהגיע זמן בדיקת חמץ, ומה הדין ללכת לשיעור ברבים בזמן בדיקת חמץ.

תשובה: אסור ללמוד שהגיע זמן בדיקת חמץ, אולם לגבי שיעור ברבים מותר ללכת לשיעור ברבים ובלבד שלא יהיה השיעור בפילפול, אולם טוב שעם סיום השיעור יכריז אחד המשתתפים בשיעור שלא ישכחו ללכת לבדוק החמץ.

ואם יודעים שאחרי בדיקה כולם יחזרו לשיעור ולא יהיה ביטול תורה יבדקו קודם ואח"כ יחזרו לשיעור.

הרחבה:

איתא בגמרא פסחים (ד.) והשתא דקיימא לן דלכולי עלמא אור אורתא הוא וכו' אמר רב נחמן בר יצחק בשעה שבני אדם מצויין בבתיהם ואור הנר יפה לבדיקה אמר אביי הילכך האי צורבא מרבנן לא לפתח בעידניה באורתא דתליסר דנגהי ארבסר דלמא משכא ליה שמעתיה ואתי לאימנועי ממצוה.

וכתב הבית דוד (סי' קנא) והכה"ח (סקי"ד) שברגע שהגיע הזמן אפי' אינו יכול לבדוק כגון שאבד לו המפתח אסור לעשות מלאכה וכו'.

ולגבי ללכת לשיעור ברבים:

הנה הרמב"ם החמיד בין במדרש בין שהחכם לא יתחיל וא"כ אין הבדל בין רבים ליחיד וכדלקמן.

אולם בשו"ע השמיט דין זה ולא גילה דעתו מה הדין ברבים.

והט"ז (סק"ב) שכתב ללמוד בדעת מהרי"ו שללמוד לפני תפילה שיעור קבוע מותר ובבדיקת חמץ אסור משמע שכל שהגיע הזמן אסור. וכן דעת הפ"ח.

והמג"א בשם הראנ"ח (סי' עט) שאם אנשים אומרים דבר הלכה אחר התפילה מותרים לאחר השיעור דדוקא מי שלומד בביתו אסור שאינו מוכרח לקום ממקומו אבל זה בודאי ילך לביתו מ"מ לא ילמד דרך פלפול דאיכא למיגזר שמא ימשך וכן מוכח מהשו"ע (פט סעי' ו) שמלמד לרבים מותר אפי' שאינו רגיל כיון שהשעה עוברת וזכות הרבים ואם לא ילמד עכשיו יתבטלו. וכ"פ המשנ"ב (סק"ב). ובשו"ג (סק"ו) כתב שהמלמד לרבים ילמד כדרכו בחול כדברי המג"א וכ"כ בע"ש (סק"ב).

אולם באור לציון (ח"ג פ"ז סעי' א) כתב שרק אם התחילו בהיתר מותר ואי לא אסור.

ובחזו"ע (עמ' מג-ד) כתב להתיר כדעת הראנ"ח ועוד שדעת מרן שהתחיל בהיתר מותר כדלקמן ושכ"כ עוד אחרונים אולם טוב שעם סיום השיעור יכריז השמש שהמשתתפים בשיעור ילכו לבדוק החמץ ובלבד שלא יהיה בפלפול, ואם יודעים שאחרי בדיקה כולם יחזרו לשיעור יבדקו קודם.