אכילה ועשיית מלאכה קודם בדיקת חמץ

הרב עמירם

בן דוד

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

שאלה: האם מותר לאכול ולעשות מלאכה קודם בדיקת חמץ.

תשובה: אסור לעשות מלאכה קודם בדיקת חמץ חצי שעה, וכן אסור לאכול אכילת קבע שהוא מעל כביצה פת ומזונות, אולם אכילת עראי מותר מהדין דהיינו פת ומזונות עד כביצה [50 גרם] ופירות ושתיה מותר כרגיל.

הרחבה:

הנה בקיצור פסקי הרא"ש (סי' א) כתב שלא יתחיל שום מלאכה ליל יד' עד שיסיים הבדיקה ואפי' ללמוד.

א"כ ה"ה מלאכה. וכ"כ בטור וכתב דהוא הדין לאכול. וכ"כ המ"מ (פ"ב ה"ג) בשם התוס' וכן הוא במרדכי (פסחים סי' תקלב) וכן הוא בסמ"ק (סי' צח).

וכתב הב"י לבאר שלמד כן מכל שכן מדין שלא ילמד שמבואר בגמרא בפסחים (ד.) שאסור ללמוד קודם בדיקת חמץ.

וכתב המג"א (סק"ה) שה"ה שאסור להיכנס למרחץ וכן כל הדברים המבו' בסי' רלב. וכ"כ המשנ"ב (סק"ו) והכה"ח (יג).

והמג"א סובר שזמן האיסור הוא חצי שעה קודם בדיקת חמץ ואין חילוק בין מלאכה לשאר דברים.

ובחזו"ע (עמ' מא) פסק כדעת המג"א שאכילת קבע אסורה חצי שעה קודם זמן הבדיקה. וה"ה מלאכה.

ולגבי טעימה קודם בדיקת חמץ:

הנה המהרי"ל (הל' ערב פסח) כתב דטעימה בעלמה מותר ולא אסרו אלא סעודה והעתיקו הב"ח והט"ז (סק"ד) והמג"א (סק"ד) והמשנ"ב (סק"ו).

וכתב המג"א שם לבאר דטעימה שמותר היינו פירות או פת עד כביצה ומשמע מסתימות דבריו שאפי' להתחילה בצה"כ מותר. וכתב הפמ"ג (א"א סק"ד) שמין דגן דינו כפת דעד כביצה שרי.

אולם הביאור הלכה (סי' תלא ד"ה לא יאכל) כתב לחלוק על המג"א שהתיר לאכול פירות אפי' הרבה ואפי' בצה"כ דהרי בק"ש ותפילה שאני שאין מצוותן דוקא בתחילת הזמן לכן לא גזרו שמא ימשך משא"כ הכא שקבוע בדיקת חמץ בתחילה הלילה וגזרו שמא ימשך לכן אם הוא חצי שעה סמוך לצה"כ מותר לאכול פירות כמה שירצה אבל משהגיע אין להקל בשהייה רבה אפי' ע"י פירות וכן משמע בדרה"ח.

אולם בחזו"ע דחאו שהרי גם הראב"ד שכתב שעיקר המצווה בתחילת הלילה הטעם משום שלא יטרד וישכח לבדוק וכמש"כ המהר"מ חלוואה והמכתם (פסחים ד.) והנימוק"י בשם הריטב"א שם ולכן אין לחוש לכך ובפרט אם התחיל בהיתר לדעת המשנ"ב (סק"י) בדעת מרן מותר

ושיעור כביצה כתב בחזו"ע (עמ' מא) שהוא שיעור כביצה בלי קליפתה.