שאלה:
נשאלתי מאדם שהתבקש להשתתף בסרט צילום מקצועי לטובת מקום עבודתו, ולצורך כך מצופה ממנו להיראות טוב ולהתאפר כמקובל, האם האיפור מותר או שיש בזה משום איסור 'לא ילבש' ?
תשובה:
מכיוון שכיום בסיטואציות מעין אלו נהגו גם הגברים להתאפר, אינו נחשב רק מנהג נשים ואין בזה איסור.
הרחבה ומקורות: נאמר בתורה 'לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה, כי תועבת ה' אלוקיך כל עשה אלה' (דברים כ"ב ה').
משמעות האיסור לגבר אינו בלבוש בלבד וכולל אף שלא יתקשט בקישוטי נשים, או יצבע שערו כדרך הנשים ושלא יסיר שיער בית השחי ובית הערוה, ולא ילקט שערות שחורות מתוך לבנות שהוא דרך הנשים, ויש הסוברים שהאיסור בדברים שאינם לבוש הינם רק מדרבנן (עי' בדברי הריטב"א מכות כ: ד"ה ודבר זה), וכך דעת הרמב"ם (פי"ב מהל' ע"ז ה"ט) לגבי שיער בית השחי והערוה.
ואין כאן המקום להאריך במה שהרחיבו הפוסקים בפרטי דינים אלו ונפסקו ברמב"ם פי"ב מהל' ע"ז, ובטוש"ע ביו"ד סי' קפ"ב, והנוגע לעניינינו הוא מה שכתבו הגאונים והראשונים (כגון שו"ת הרשב"א ח"ד ס"צ) שקביעת גדרים אלו תלויה במנהג המקום והזמן, שבגד הנלבש במקום ובזמן מסוימים על ידי נשים כגון משום שהוא עשוי בצורה מסוימת, או מחומר מסוים, או בצבע מסוים, או משום שהוא תפור באופן מסוים אסורים האנשים ללבשו, וכן בגד הנלבש במקום ובזמן מסוימים על ידי אנשים, אסור לנשים ללבשו, וכך פסקו ברמב"ם ובטוש"ע שם שהדין תלוי ונקבע לפי מנהג המקום, וכן פסק הרמ"א שם בסי' קנ"ו לגבי הסתכלות במראה שבמקום שדרך האנשים לראות ג"כ במראה, מותר. נראה מדבריהם שאף בדברים שהיו מקובלים כלבוש ותיקון של נשים והשתנו לגברים הולכים לפי מנהג המקום, (והוא דבר שדנו בו הפוסקים אם מנהג שהחל ע"י גויים או בעבירה משתנה גדרו מאיסור להיתר, עי' פרישה שם סק"ה, ועוד).
וע"כ גם בעניין האיפור שנעשה כיום אף מנהג גברים, וודאי בסיטואציה כנ"ל, ניתן להקל[1].
(ונראה שאם מתאפר ע"י אחר הדבר קל יותר ע"פ הסוברים שעיקר האיסור הוא המעשה ולא התוצאה, אך יהיה לכאורה עדיף ע"י גוי שלא להכשיל את המאפר. ויעויין באג"מ יו"ד ח"א סי' פ"ב שדן בזה ומכריע שהאיסור הוא אף בתוצאה[2]).
[1] ולפ"ז לכאורה יותר אף בחוה"מ וכנפסק בא"ח סי' תקמ"ו לגבי אשה, אמנם עי' עה"ש שם ס"ז.
[2] וע"ע שו"ת חלקת יעקב יו"ד סי' פ"ז.