האם מותר לשמוע חדשות לפני תפילת שחרית

הרב בן

סדיקלר

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

נשאלנו בבית ההוראה ‘שערי הלכה ומשפט’, בעקבות מלחמת ‘חרבות ברזל’ והמצב הביטחוני, האם יהיה מותר לשמוע חדשות לפני תפילת שחרית או שמא יש לאסור משום ‘עשיית צרכיו קודם תפילה’.

מובא במסכת ברכות (יד.) אמר רב אידי בר אבין אמר רב יצחק בר אשיאן אסור לו לאדם לעשות חפציו קודם שיתפלל, שנאמר: צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו. ואמר רב אידי בר אבין אמר רב יצחק בר אשיאן כל המתפלל ואחר כך יוצא לדרך – הקדוש ברוך הוא עושה לו חפציו, שנאמר: צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו. ע”כ.

ומשמעותו, שיקדים להתפלל ולהצדיק לבוראו, ורק אחר כך יפנה לדרכו ולעסקיו. וכן הוא בברכות (ה:) אמר אבא בנימין כל ימי הייתי מצטער שתהיה תפילתי סמוך למיטתי .ע”כ. ופירש רש”י כל ימי נזהרי שלא לעשות מלאכה ושלא לעסוק בתורה כשעמדתי ממיטתי עד שאקרא קריאת שמע ואתפלל. ע”כ.

יש ראשונים שכתבו שדוקא על מלאכה הקפיד אבא בנימין שהוא דבר של טירחה. אע”פ כן לדינא יש להחמיר כפסק מרן השו”ע, כיון דלגירסא שלפנינו הדבר מפורש לאסור אפי’ מלאכה שאין בה טירחא. (ילקו”י כרך א תפילה סימן פט). וכתב  הפסקי תשובות אורח חיים (סימן פט אות טו) אין בכלל האיסור אלא מלאכות שיש בהם משום עיסוק, וכלשון הטור והשו”ע ‘אסור להתעסק בצרכיו’, כדי שלא יעכב את תפלתו ולא יפנה לבו לשום דבר עד שיתפלל, אבל מלאכה עראית ופשוטה הנעשית כבדרך אגב אין איסור.

ולכן אין איסור לסדר מצעיו (פאר הדור ב’ רי”ג בשם החזו”א, שו”ת רבבות אפרים ח”א סי’ ס”ב), ולהוציא פסולת לפח האשפה, ואף להכניס כביסה למכונה, עיון חטוף בעיתון (הליכות שלמה פרק ב’ אות ה’ בשם הגרש”ז אויערבאך זצ”ל) וכל כיוצא בזה.

אבל תיקוני בית שונים המצריכים עיסוק וסידורים שונים שיש בהם איזה עסק או איזה שיהוי והתמהמהות, ואפילו דרך שיחות טלפון, אין היתר (הערה 181 שם). ע”כ. ונראה לי שלגבי שמיעת מוזיקה או רדיו לא גרע מכל האמור לעיל ויש להתיר, שהרי זה לא בגדר מלאכה, ועוד דבר זה נעשה כבדרך אגב ואין חשש שמא ימשך ליבו ויפסיד זמן תפילה בגלל זה.

 

ולכן להלכה ולמעשה נראה שיהיה מותר לשמוע רדיו לפני תפילה שהרי זה לא בגדר ‘מלאכה’ ולא חוששים שימשך אחר ליבו ויפסיד בעקבות זה תפילה, במיוחד בעקבות המצב הבטחוני בארץ, ששמיעת החדשות לפעמים מרגיעה את האדם וכך ראשו יותר פנוי לתפילה