שאלה: בצעתי בדיקת הפסק טהרה כשעה לפני השקיעה, והייתי צריכה לצאת מהבית, ולא הספקתי לעשות מוך דחוק. זה בעיה? האם מחר אצטרך לבצע מחדש?
תשובה: בדיקה זו אינה חובה, תוקפה כמנהג שראוי לעשותו.
ראשית יש להדגיש כי שלבי הטהרה, לאחר תום הדימום הוסתי הם:
- בדיקת הפסק טהרה.
- בדיקות בשבעת ימי הנקיים. לכתחילה יש לבצע פעמיים בכל יום, בבוקר ולפני השקיעה; המינימום לפחות בדיקה אחת ביום הראשון, ובדיקה נוספת ביום השביעי (מלבד בדיקת הפסק טהרה).
- טבילה במקווה כשר.
לאחר תום הדימום, יש לבצע את הבדיקה הראשונה, הקרויה הפסק טהרה.
בדיקה זו צריכה להתבצע לפני השקיעה. בלילה לאחר השקיעה מתחיל היום הראשון של שבעת ימי הנקיים (כידוע לפי היהדות היממה, מתחילה מהלילה).
בדיקת “מוך דחוק”:
תפר הימים בין היום שבו בוצעה בדיקת הפסק טהרה לתחילת ליל היום הראשון לנקיים, הוא זמן הנקרא בהלכה “בין השמשות” (כלומר, מהשקיעה ועד תחילת הלילה – צאת הכוכבים, משך זמן כ 18 דקות לאחר השקיעה).
כדי לוודא שהדם הוסתי פסק לחלוטין, לאחר בדיקת “הפסק טהרה” מנהג כשר לדחוק עד-בדיקה בנרתיק למשך זמן זה. כלומר מהשקיעה למשך 18 דקות. (מכאן השם: “מוך דחוק”).
לאחר כ 18 דקות יש להוציא את הבדיקה, ולבחון אם היא טהורה. במידה והיא טהורה, הוברר מעל כל ספק, שדם הוסת פסק, וניתן להתקדם לשלב שבעת ימי הנקיים.
“מוך דחוק” חובה או מנהג?
בדיקה זו אינה חובה, תוקפה כמנהג שראוי לעשותו.
אשה המתקשה בבדיקות, יכולה בעת הצורך לוותר על בדיקת זו.
כמו כן, אשה שאינה נמצאת במקום נוח לביצוע הבדיקה, כגון שהיא נמצאת במקום ציבורי וכדו’, אזי היא פטורה מבדיקה זו.
כאשר האשה אינה נמצאת במקום נוח, אין להתעקש בכל מחיר לבצע בדיקה זו, שכן קיימת סבירות לא מבוטלת ששהבדיקה עלולה לגרום לפציעה בנרתיק.
אך כמובן שבדיקת הפסק טהרה, היא הכרחית, וכדי להתחיל בשלבי הטהרה חובה לבצע אותה תמיד ובכל מצב.
בברכה
איתיאל כ”ץ
רב משיב בבית ההוראה
לשאלות בהלכה התקשרו לבית ההוראה שערי הלכה ומשפט: 2873*