פרישה בכלה שנמצא שאין לה בתולים

תמונה של הרב אברהם חזן
הרב אברהם חזן
ראש כולל, רב קהילה ובי"כ, מורה הוראה, אשדוד

הרב אברהם

חזן

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
Print

בס"ד

שאלה: כלה בתולה שהלכה להיבדק אצל רופאה, ונמצאה שאין לה בתולים, האם לאחר ביאה ראשונה צריכה לפרוש מבעלה.

תשובה: הנה ראיתי בספר אבני שהם להגר"מ פנירי שליט"א ( מילואים והוספות) שדן בזה , ופסק שחייבת לפרוש מבעלה אף אם לא ראתה דם , וטעמו שכמו שיש בוגרות שדמיהן כלין , אך מכיון שיש בוגרות שעדיין יש להם בתולים לא חילקו ביניהם , דאי לא נימא הכי , נתת תורת כל איש בידו, ומעתה כל כלה תיבדק שמא כלו בתוליה , ואין להביא ראיה מכלה שהיה לה בתולים ובודקו ע"י רופא , משום שהרופא הסירם לגמרי, ומילתא דלאו שכיחא היא ולא גזרו בה רבנן משא"כ בנדו"ד . עכ"ל.
ולאחר מחילה רבה מהדר"ג , לא זכיתי להבין, דהן אמת שיש בוגרות שיש לה בתולים ויש בוגרות שאין להם בתולים , ולכן לכל הבוגרות אמרינן שנותנים רק בעילת מצוה , אך אותה כלה שנבדקה אצל רופאה וראתה בעליל שאין לה בתולים כלל , דינה כאותה כלה שבתוליה בודקו ע"י רופא, וגם זה לא דומה למה שכתב שם הרב בשם שו"ת זרע אמת ( ח"ב סימן פד ) דמוכת עץ אף על גב דאין לה טענת בתולים , מכל מקום לא כלו בתוליה לגמרי .ע"ש . משום דהתם לא נבדקה, אלא קיבלה מכה באותו מקום , לכן חז"ל אמרו דאין לה טענת בתולים כי אולי לא כלו בתוליה לגמרי , אך בנדו"ד שנבדקה ע"י רופאה וראתה שאין בתולים , וגם לאחר הביאה הראשונה לא ראתה דם למה צריכה לפרוש מבעלה , ובפרט שיש לצרף את שיטת הראב"ד בספר בעלי הנפש ( עמ ' נט ) שפסק שאפילו בבתולה אם לא נמצאה דם טהורה, וכ"כ הרוקח בשם רוב הרבנים ( הובא בטה"ב ח"א עמ ' תקב ) וכל שכן בנידוננו , ועוד יש לצרף מה שכתב מרן הטה"ב ( שם עמ תקד ) שלדעת רבינו חננאל והגאונים והרי"ף, בוגרת אין להם טענת דמים שבתולותיה כלים והרדב"ז בתשובה ( ח"ד סי ' אלף ורמו ) צירף סברתם לסניף . ע"ש . ונמצינו למדים דאית לן כמה ספקות חזקים ומוצקים להתיר בנדו"ד , ובפרט דעסקינן במידי דרבנן . כנלענ"ד .
העלה מן האמור: כלה בתולה שהלכה להיבדק אצל רופאה קודם החתונה, ונמצאה ללא בתולים, ולא ראתה דם בתולים אחר ביאה ראשונה מותרת לבעלה ואין מקום להחמיר כנלענ"ד.